Välj en sida

När du är klar med din affärsidé, har skapat en affärsplan och bestämt vilken bolagsform du ska driva ditt företag i finns det några praktiska saker du behöver ta hand om.

Först av allt behöver du bestämma vad ditt företag ska heta. Det gäller att namnet särskiljer sig från andra namn och gör det lätt för kunderna att hitta just dig och ditt företag. Företagsnamnet bör stämma överens men den verksamhet du ska bedriva men vara tillräckligt brett för att fungera om du vill expandera ditt verksamhetsområde framöver. 

Har du valt att bedriva ditt bolag som ett aktiebolag måste ordet AB eller aktiebolag finnas med i namnet. Detsamma gäller för handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar men då med just det ordet i företagsnamnet. En enskild firma behöver inte registrera sitt företagsnamn men fördelen med att göra det är att ditt företagsnamn då blir unikt i ditt eget län.  

Hos Bolagsverket kan du kontrollera om ditt företagsnamn är ledigt alternativt så får du besked om det om du registrerar ditt företagsnamn på verksamt.se. Ett tips kan också vara att passa på att köpa till ett domännamn på företaget på en gång, det vill säga företagets webbadress/webbsida.  

Nästa steg bör vara att registrera själva företaget samt F-skatt och moms om det krävs. På verksamt.se kan du enkelt själv registrera dig både som arbetsgivare, ansöka om F-skatt eller FA-skatt samt anmäla om du ska vara momsregistrerad. F-skatt krävs om du tex ska starta ett företag som ska sälja tjänster. Att ditt företag är registrerat för F-skatt betyder att du själv är godkänd för att betala in skatt och sociala avgifter när du blir anlitad för uppdrag. Den som anlitar dig kan då överlämna den delen till dig och behöver inte själv betala sociala avgifter för det jobb du utför.

Många tycker det känns seriösare att göra affärer med ett företag som är registrerat för F-skatt så det kan finnas en poäng med att registrera sig för F-skatt även om ditt företag endast ska sälja varor. 

Det finns ett alternativ till F-skatt som heter F/A-skatt där man både har en anställning i och driver sitt företag. Då får arbetsgivaren göra skatteavdrag på själva lönen och betala arbetsgivaravgifter men du betalar själv skatt och sociala avgifter för ditt eget företag. 

Om du räknar med att sälja saker eller tjänster i ditt företag för mer än 30 0000 kronor exklusive moms måste du vara momsregistrerad. Mervärdesskatten (moms) är en skatt som alla som köper varor och tjänster måste betala. Som privatperson ingår momsen alltid men som företagare måste man redovisa och betala moms till staten. 

Beroende på vilken slags affärsverksamhet du ska bedriva kan det finnas krav på olika slags tillstånd. Restauranger och caféer är exempel på sådana verksamheter som kräver tillstånd för livsmedelshantering. Finansiella tjänster behöver tillstånd från Finansinspektionen. Ska du hantera djur finns det en mängd olika regler och lagar att följa och du behöver tillstånd från Länsstyrelsen. Ska du bedriva bilskrot behövs det också olika tillstånd och att du följer miljölagen. Det enklaste om du ska bedriva denna slags verksamheter är att du kontaktar näringsrådgivaren i din kommun för att få rätt information om vad som krävs i just ditt fall. 

Slutligen är det viktigt att tänka på att kontrollera om du behöver teckna några speciella försäkringar för dig själv och ditt företag. Har du anställda är det obligatoriskt att ha en försäkring för dem. Vilken slags försäkring du behöver beror såklart på hur det ser ut i just ditt företag med anställda, eventuella kontors eller lagerlokaler och vilka eventuella skador som skulle kunna uppstå i din verksamhet. 

Till slut behöver du fundera på hur du ska sköta din bokföring. Du är enligt lag skyldig att sköta din redovisning och bokföring när du driver företag och du står alltid som ansvarig för ditt företags bokföring, även om du anlitar en extern firma som sköter den åt dig. 

Idag finns det en uppsjö av olika bokföringsprogram som gör att det går att sköta grunderna själv. Det handlar ju också om hur komplicerad och omfattande bokföringen för just ditt företag är.  Planerar du att sköta din bokföring helt på egen hand kan det vara bra att gå en kurs i bokföring. De flesta som startar företag har dock fullt upp med att få igång och driva sitt företag och brukar därför välja att lägga ut bokföringen på ett externt bolag som hanterar processen åt dem.